Kadra nauczycielska


Profesor dr hab. Krzysztof Wielecki jest twórcą oraz obecnym wiceprezesem Stowarzyszenia Kultury i Edukacji. Pełni rolę konsultanta w systemie pedagogicznym oraz doradcy w kwestiach pedagogicznych i psychologicznych. Nadzoruje jakość pracy pedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji programu Integralnej Edukacji Podmiotowej.

Moja droga zawodowa rozpoczęła się od studiów pedagogicznych. Zainspirowała mnie postać wspaniałego pedagoga i lekarza Janusza Korczaka. Szybko zrozumiałem, że aby być dobrym pedagogiem, muszę również zgłębiać psychologię, socjologię i filozofię. Dlatego postanowiłem poszerzyć swoje studia. Wkrótce jednak dostrzegłem, że stworzenie instytucji pedagogicznej, takiej jak ją sobie wyobrażałem, wówczas w latach PRL-u, jest niemożliwe. Pochłonęła mnie nauka, a swoją pasję praktyczną realizowałem poprzez wolontariat w jednym z warszawskich domów dziecka.


Na początku lat dziewięćdziesiątych pojawiła się szansa na zrealizowanie w praktyce moich pedagogicznych pomysłów. Wraz z Elżbietą Szydłowską i Jerzym Głuszyńskim, przy wsparciu wielu uczonych z różnych dziedzin oraz pod ich merytoryczną opieką, powołaliśmy Stowarzyszenie Kultury i Edukacji. Działania te, pod nadzorem Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, zaowocowały przygotowaniem oraz realizacją mojego programu Integralnej Edukacji Podmiotowej, który został pozytywnie oceniony, w tym przez ówczesnego szefa Towarzystwa.

Idea podmiotowości, godności oraz szacunku dla dziecka, jak również dla nastolatków, którzy szczególnie potrzebują zrozumienia, dialogu i wsparcia, były fundamentem mojej działalności naukowej i publicystycznej, inspirowanej lekturami Janusza Korczaka. Rozszerzyłem te wartości na wszystkich ludzi, dostrzegając, że podmiotowość jednostki wymaga odpowiednich społecznych, kulturowych i gospodarczych struktur.

Z wielkiego amerykańskiego psychologa, Abrahama Maslowa, dowiedziałem się, że rozwój dziecka i młodego człowieka składa się z wielu trudnych etapów. Niestety, jedynie 1% ludzi osiąga najwyższe poziomy człowieczeństwa. Jako naukowiec zadałem sobie pytanie, dlaczego tak się dzieje. Jako twórca naszych szkół pragnąłem przeciwstawić się tym ograniczeniom i stworzyć warunki do pełnego rozwoju naszych uczniów.

Nauka jest moją pasją, a pedagogika w szkołach SKiE to nieustające źródło fascynacji. Żartuję, że podczas gdy wielu mężczyzn relaksuje się, łowiąc ryby czy oglądając mecze piłkarskie, ja odzyskuję równowagę i dobre samopoczucie w naszych szkołach. Czasami zastanawiam się, czy moje książki i artykuły naukowe mają rzeczywiście znaczenie, ale to, co robimy w Stowarzyszeniu, na pewno ma. Jest fascynujące obserwować, jak dzieci dojrzewają, rozwijają się i stają się świadomymi siebie, pięknymi ludźmi.


Monika Kosińska
(dyrektor szkoły, wychowawca klasy pierwszej LO)

Ze szkołami SKiE związana jestem od ponad 15 lat. O pracy w szkole marzyłam od najmłodszych lat i jak widać marzenia się spełniają. Uwielbiam pracę z dziećmi i młodzieżą, wspólne zajęcia, rozmowy. Jestem przekonana o potrzebie indywidualnego podejścia do każdego ucznia, a w swojej pracy kładę nacisk na pozytywne relacje. 

W wolnych chwilach lubię podróże małe i duże. Interesuje mnie dobra książka, muzyka oraz kultura ludowa. Ulubiony cytat:  „Sukces nauczyciela jest w rękach ucznia, nie odwrotnie” – C.R. Zafon


Jacek Olszewski
(dyrektor ds. pedagogicznych, biologia klasy I-IV LO, geografia klasy III-IV LO)


Jolanta Siciak
(wychowawca klasy trzeciej
LO, język polski klasy II-III LO)


Krzysztof Chlipalski
(wychowawca klasy czwartej LO, język polski klasy I i IV LO)


Kinga Nowosielska
(matematyka klasy I i III-IV LO)


Janusz Wójcik
(WOS klasy I-IV LO)


Agnieszka Bocianowicz
(historia sztuki klasa I LO)

W szkołach SKiE pracuję od samego początku, czyli od ponad 30 lat. Tu właśnie zainteresowałam się rozwojem kreatywności i wychowaniem przez kulturę u dzieci i młodzieży. To zagadnienie było przedmiotem moich badań oraz tematem pracy doktorskiej.

Chciałabym, aby moi uczniowie również pokochali sztukę i mieli przyjemność z obcowania z nią. Ponieważ najlepsza percepcja sztuki jest w bezpośrednim kontakcie, dlatego też uwielbiam podróżować, odwiedzać europejskie galerie, zwiedzać zabytki. Czasami udaje mi się zabierać uczniów w takie miejsca, jak Pompeje, Akropol czy Frogner Park.

Prywatnie lubię słuchać jazzu, jeść czekoladę i spacerować po lesie ze swoim wnukiem. Chętnie zabieram ze sobą aparat fotograficznym i obiektywem obserwuję przyrodę, zabytki i ludzi.


Marcin Tomczak
(wychowawca klasy drugiej
LO, historia klasy I-IV LO)

Z wykształcenia i zamiłowania historyk – w stopniu magistra. Szczęśliwy ojciec i mąż (kolejność dowolna). Prywatnie fan mocnego grania oraz bluesa w każdej postaci. Nie unikam sportu, przede wszystkim zespołowego. Odkąd pamiętam (a pamięć mam dobrą) czytam powieści grozy.

W kinie wybieram komedie, ale nieromantyczne. W wolnym czasie chętnie podróżuje. Jeśli tylko czas pozwala odwiedzam kresy wschodnie.


Marcela Rucińska
(geografia klasy I-II LO)

Geograf z wykształcenia i zamiłowania, łapacz wiatru, zbieracz liści i towarzysz dzieci. Od lat związana z Fundacją Przystanek Twórczość gdzie koordynuje projekty przyrodnicze i twórcze dla dzieci („Wakacje z przyrodą i przygodą”, „Twórcze Dzieciaki”). Ukończyła podyplomowe studia pedagogiczne na Uczelni Korczaka.

W SKIE uczy geografii w klasach V-VIII. W pracy z dziećmi dąży do partnerstwa, otwartości i budowania ciepłych relacji, poszukując jednocześnie aktywnych metod pracy, które pomogą dzieciom utrzymać jak najdłużej ich naturalną ciekawość świata. Entuzjastka aktywnego spędzania czasu w przyrodzie, kempingowego życia i działkowania nad Liwcem. 

Mama Jaśka i Kaliny. Fanka Annie Shirley i Pippi Pończoszanki.


Monika Budzińska
(matematyka klasa II LO, fizyka klasy I-IV LO)

Od 2011 roku spełniam swoje największe marzenie z dzieciństwa i pracuję jako nauczyciel matematyki oraz fizyki (od niedawna również pomagam trenować Odyseuszy J). Wcześniej spełniałam marzenia ze studiów i pracowałam w Instytucie Biochemii i Biofizyki PAN, gdzie opracowałam strukturę i dynamikę ludzkiego białka S100A1, efektem czego było uzyskanie stopnia doktora nauk biologicznych. 
A jeszcze wcześniej wchodziłam na ścieżkę zawodową z firmą optoelektroniczną, gdzie współtworzyłam nowe technologie uzyskiwania materiałów półprzewodnikowych.

Moją pasją jest uczenie, ale również uczenie się, poznawanie i doświadczanie. Bardzo lubię grać w gry planszowe, czytać książki, rozwiązywać i układać łamigłówki, każdy rodzaj rękodzieła oraz wędrówki górskie o każdej porze roku.
Na największe zalety typuję duże poczucie humoru (szczególnie na własny temat) oraz umiejętność popełniania błędów. Mam też sporo wad, ale…


Maria Turant
(chemia klasy I-IV LO, informatyka klasy I-II LO)


Aleksandra Kanclerz
(język angielski klasy I-III LO)


Łukasz Pielasa
(język angielski klasy II-IV LO)


Ewa Dratwa
(język niemiecki klasy I-III LO)

Jestem absolwentką germanistyki UW. W szkołach SKiE uczę od 2011 roku. Tak naprawdę związana jestem z tym niezwykłym miejscem od roku 1995, w którym to stawiałam pierwsze kroki jako nauczycielka języka niemieckiego.
Wolny czas poświęcam na czytanie dobrej literatury i tworzenie uroczych drobiazgów na szydełku.

Chętnie chodzę do teatru i na długie spacery po lesie. Lubię kameralne spotkania z bliskimi mi osobami.


Joanna Galant
(język francuski klasy I-IV LO)


Yergenis Lewandowska
(język hiszpański klasy I-IV LO)


Marcin Jażyński
(filozofia klasy I-III LO, logika klasy I-III LO)


Beata Chwedorzewska
(Dramat i Teatr, zajęcia artystyczne klasy I-IV LO)


Marta Kornowicz
(zajęcia artystyczne klasy I-IV LO)


Marek Kisielewicz
(pracownia plastyczna klasy I-IV LO)


Janusz Kuszmierek
(informatyka, klasa III LO)


Małgorzata Koperska
(wychowanie fizyczne, klasy I-IV LO)


Kacper Buczek
(wychowanie fizyczne, klasy I-IV LO)