Sesje wyjazdowe

WAPLEWO 2025 – „BYĆ KOBIETĄ” – PODSUMOWANIE PROJEKTU 18.03.25

Co roku w Waplewie podejmujemy inny temat. W ubiegłym roku zajęliśmy się kinem Wernera Herzoga, rok wcześniej komedią i komizmem, a trzy lata temu mówiliśmy o tym, co różni i łączy świat męski i żeński. Jak ten czas leci… Przypominamy te wydarzenia, bo tegoroczna sesja jest powrotem do tematu sprzed trzech lat, tematu, który pamiętają najstarsi nasi uczniowie, czyli obecna klasa IV.

Zimą 2022 roku jechaliśmy do Waplewa, by mówić o wzorcach męskości. W tym roku pojechaliśmy, by pomówić o wzorcach kobiecości. Ale jak zawsze interesuje nas nie tylko odtworzenie społecznych wzorców, ale również ich przekroczenie. Stąd pole naszej refleksji nie było zaplanowaną konstatacją jakiegoś z góry przyjętego wzorca, ale w istocie pytaniem o wzorzec, czy raczej egzystencjalne wzorce, które wyłoniły się z oglądanych w Waplewie filmów i rozmowy o własnych doświadczeniach.

Sesja w żadnej mierze nie była zaplanowana dla naszych uczennic. Tak jak trzy lata temu dyskutowaliśmy Waplewie o Męskiej rzeczy (tak brzmiał ówczesny temat) w gronie wszystkich naszych licealistów, tak i w tym roku temat Być kobietą! miał skłonić do refleksji wszystkich uczniów – zarówno panie, jak i panów!

To jedno z centralnych zadań naszej edukacji – szukanie wspólnoty w odmienności, zadawanie pytań, które wychodzą od najważniejszych własnych przeżyć, by dotrzeć do cudzych doświadczeń. Kobiecość – tak jak wcześniej męskość – jest tylko hasłem do wspólnego namysłu nad tym, co najbliższe, a przez to często tak trudne do zobaczenia.

Medium naszej pracy jak zawsze jest kino. To tradycja Waplewa. Pozwalają na to doskonałe warunki, jakie są w ośrodku, jak i ciąg zajęć edukacyjnych naszej szkoły (Centrum Kultury w kinie Wisła oraz obowiązkowe zajęcia DKFu). Zakładamy, że uczniowie są przygotowani do pracy z filmem, jego językiem oraz do wysiłku, który towarzyszy skupieniu w czasie seansu (nie jest to wcale łatwe w dzisiejszych czasach).

Filmy, jakie pokazaliśmy w Waplewie to zaledwie fragmencik tego, co można by pokazać, gdy myślimy o temacie „kobieta”. W naszym wyborze znalazły się takie dzieła jak m.in. Sufrażystka (Sarah Gavron), Matka Królów (Janusza Zaorskiego), Thelma i Louise (Ridleya Scotta) czy Lokator (Romana Polańskiego).

Sesja podzielona była na trzy grupy tematyczne. Pierwszym była historia ruchu kobiet, którego początki sięgają XIX wieku. Kolejna grupa to tematy, które krążyły wokół takich pojęć jak na przykład: matka – córka – siostra – bunt – kultura wykluczenia. I wreszcie grupa trzecia, którą nazwaliśmy przekroczenie, gdzie chcieliśmy zapytać o to, co nie mieści się w sztywnych ramach kultury – sztuka ofiarowuje język, który pozwala spojrzeć w ten nieoczywisty świat ludzkich pragnień i doświadczeń.

Każdy dzień to spotkanie zwykle z dwoma lub trzema filmami, dzięki którym zagłębiliśmy się w interesujące nas tego dnia zagadnienie. Każde spotkanie zawsze poprzedza wprowadzenie (często przygotowane przez naszych uczniów) i każde kończy rozmowa o obejrzanym filmie. Ta trójdzielność jest fundamentem czasu pracy w Waplewie: bez wprowadzenia często jesteśmy ślepi na to, co oglądamy, bez dyskusji zaś często nie mamy możliwości zrozumienia i utrwalenia tego, co zobaczone.

Nie ma co ukrywać, że jednym z największych problemów współczesnej edukacji staje się zamknięcie, społeczna alienacja uczniów. Nie jest to doświadczenie naszej szkoły – problem jest powszechny. Waplewo to jedno z miejsc, gdzie poprzez czas, miejsce oraz wspólną pracę staramy się namówić naszych uczniów do przełamania się i aktywnego uczestnictwa w zajęciach w grupie. Niemniej na pewno znaleźliśmy się w lepszej sytuacji, jeśli planowany przez nas temat pojawił się w rozmowie znacznie wcześniej. Na pewno podejmiemy go przed wyjazdem do Waplewa w szkole.

Finałem sesji jest przemyślenie i przygotowanie w zespole lub indywidualnie dzieła – projektu, który jest prezentowany w ostatnim dniu sesji (piątek).

Nasza sesja ma charakter edukacyjno-wychowawczy. Jej program został przygotowany w ten sposób, aby każdy uczestnik od śniadania do wieczora był aktywnym uczestnikiem przedsięwzięcia, nie zaś traktował wyjazd jako eskapadę, której celem jest zawieszenie regularnych zajęć lekcyjnych. Dlatego nasi uczniowie pozostają pod opieką swoich wychowawców przez cały czas trwania sesji. Regulamin wyjazdu wraz z wykazem prezentowanych filmów trafi do Państwa i uczniów w tygodniu poprzedzającym sesję.

Opiekę merytoryczną nad całością sesji sprawują jak co roku Beata Chwedorzewska oraz Krzysztof Chlipalski, którzy przygotowali nie tylko program sesji, ale i materiały, które mają służyć w czasie zajęć.

Gościliśmy w ośrodku AMW Rewita WAPLEWO, gdzie już lat już jesteśmy znaną i lubianą za nasze zachowanie grupą ze szkół Stowarzyszenia Kultury i Edukacji.

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia projektu, nad którym pracowali licealiści podczas marcowego wyjazdu do Waplewa. Temat przewodni: „Być kobietą!”

Projekt, zaprezentowany na koniec sesji, jest efektem ich wspólnej pracy, kreatywności i zaangażowania, a także doskonałą okazją do refleksji nad rolą kobiet – kiedyś i w dzisiejszym świecie.

18-032025